HUCBALD ONLINE BEDRIJVENWEEK 2021|POPPODIUM 013 TILBURG


INTERVIEW MET POPPODIUM 013 TILBURG




Joost van Abeelen, afgestudeerd aan de Internationale Hogeschool in Breda met Business administration in Media and Entertainment Management. Tegenwoordig werkt hij bij het grootste poppodium van Nederland, 013! Als senior marketeer/ marketing and publicity is hij verantwoordelijk voor de algemene marketing en show promotie voor concerten en evenementen voor 013.

 

 

Wat voor werk doet u precies en hoe ziet een normale werkdag eruit?

 

"Ik ben werkzaam als Senior Marketeer bij 013 Poppodium. Dit betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de promotie en communicatie voor shows en evenementen in 013. We werken in normale tijden met een team van 5 promoters die allen een eigen expertise hebben. Zo ben ik verantwoordelijk voor de pop, en hiphop shows, daar waar andere collega’s focussen op bijvoorbeeld metal/rock shows en het nachtprogramma van 013. Los van het promoten van shows ben ik vanuit mijn rol ook verantwoordelijk voor de promotie van WOO HAH! Festival. Een jaarlijks terugkerend festival voor 40.000 bezoekers gericht op hiphop liefhebbers."

 

Hoe bent u bij deze baan terecht gekomen?


"Ik heb in Breda op Breda University of Applied Sciences de hbo-opleiding ‘International Media & Entertainment Management’ gestudeerd (nu bekend als Creative Business). Tijdens deze studie ben ik gaan stagelopen bij 013 poppodium. Dit beviel mij zo goed dat ik uiteindelijk ook mijn afstudeerstage bij 013 heb gedaan. Vanuit daar ben ik in 2014 bij 013 gaan werken en ben ik gegroeid naar de rol van Senior Marketeer."

 

Heeft u tips en/of advies voor de mensen die hetzelfde werkveld willen betreden?

 

"Als je een baan in de muziekindustrie ambieert is het belangrijk om jezelf te laten zien. Dit kan via stages, maar ook door zelf ondernemend te zijn. Je kan bijvoorbeeld als vrijwilliger bijdragen aan de muziek ‘scene’ in je stad. Zelf bandjes boeken of een evenement opzetten. Welke functie je ook wil bekleden: ervaring en een ‘feel’ met muziek zal altijd noodzakelijk zijn. Los daarvan moet je je voorbereiden op onregelmatige werktijden en een wereld waarin veel werk ad hoc is." 

 

Wat voor oplossingen zoekt 013 voor de corona-periode?

We zijn heel afhankelijk van de maatregelen die vanuit de overheid komen. Wij kunnen deze niet overtreden en moeten deze tot op de letter volgen. Tussen de Lock downs door hebben we verschillende evenementen ondernomen waarbij we werkten met een beperkte capaciteit. Zo hebben we bijvoorbeeld een 50-tal shows met Guus Meeuwis gedaan waarbij 450 bezoekers in een seated ‘corona roof setting’ van shows konden genieten. Ook hebben we met ‘You’re Not Ready’ diverse dance shows georganiseerd in deze setting. Met WOO HAH! Hebben we een hybride festival georganiseerd onder de noemer ‘WOO HAH! All Day’ waarbij bezoekers online drie dagen content konden bekijken en het tevens mogelijk was om fysiek shows bij te wonen in 013. In de laatste maanden van 2020 was het alleen toegestaan om concerten tot 30 personen te organiseren. Dit is een capaciteit die voor 013 niet winstgevend is, wij hebben hier dus geen gebruik van gemaakt. Vanaf december en de 2de lockdown is het niet meer toegestaan om evenementen te organiseren, 013 is dus momenteel ook dicht." 

Heeft u veel last gehad van de corona crisis in specifiek uw werk en hoe heeft u dat eventueel opgelost? 


"Zeker, voor 013 als podium is dit een zware klap. Wij halen 95% van onze inkomsten uit de verkoop van tickets. Op het moment dat deze stil gaan liggen hebben wij dus geen inkomsten. Deze situatie heeft ervoor gezorgd dat wij in juni 2020 een reorganisatie door hebben gevoerd. Vanuit marketing en communicatie stonden/staan we voor de uitdaging om mensen zo goed mogelijk in te lichten over de geldigheid van aangekochte tickets, de verplaatste shows en tevens nog content te bieden waardoor evt. bezoekers bij 013 betrokken blijven. Dit hebben we o.a. opgelost met mailings, nieuwsbrieven het opnieuw bekijken van de content op onze socials."

 

Wat speelt er momenteel binnen de muziekindustrie waar jullie graag meer aandacht aan zouden willen besteden?

 

"Een gebrek aan diversiteit is iets wat al langer speelt in de muziekindustrie. Als het grootste poppodium van Nederland hebben wij hierin ook een grote rol te spelen. Tijdens WOO HAH! All Day hebben wij o.a. de ruimte gegeven aan BLM doormiddel van interviews en de première van het Adembenemend project. De ontwikkeling in het afgelopen jaar hebben ons als podium ook aan het denken gezet om een meer diverse organisatie te creëren. Een meer diverse muziekindustrie vereist echter een structurele verandering en dat kost tijd." 

 

Tot slot, welk advies of welke boodschap zou u willen meegeven aan de huidige muziekwetenschap studenten?

 

"Deze crisis gaat weer voorbij. Ik kan mij voorstellen dat het lastig is om de motivatie te vinden als je het idee hebt dat je toekomstige werkveld er heel onzeker uitziet. Je ziet in deze periode echter ook dat er veel mooie nieuwe ideeën en inzichten ontstaan die de industrie uiteindelijk beter zullen maken."

 

Dank aan Joost voor het contact en mooie foto’s.









Comments

Popular posts from this blog

HUCBALD ONLINE BEDRIJVENWEEK 2021| KENNE PETERS

HUCBALD ONLINE BEDRIJVENWEEK 2021| HELGE SLIKKER